Tuire Malmstedt. Mykkä taivas 2019. Enkelimetsä 2020. Myllylahti. Luin molemmat ekirjana BookBeatista. Kuvat kustantajan.
Malmstedtin Isa Karos -sarjan avausosa Pimeä jää valittiin vuoden 2018 esikoisdekkariksi Suomessa. Minäkin annoin siitä innostuneet arviot postauksessani. Rikostutkijana toimiva Isa joutui rämpimään melkoisen syvissä vesissä jo aloitusosassa, eikä hänen elämänsä helpotu yhtään toisessakaan osassa. Hänen ajatuksensa ovat edelleen hänen autistisessa Edith-tyttäressään, painajaiset verottavat yöunia eikä Isan lähipiiri ole ihan vakuuttunut, onko nainen tarpeeksi hyvässä kunnossa suoriutuakseen rankasta työstä.
Mykkä taivas vie lukijan välillä vuoteen 1944, kun 15-vuotias tyttö rakastuu salaa, ja suunnitelmat muuttuvat karjalaisten joutuessa jälleen jättämään kotiseutunsa. Välillä seurataan nuoren Ayashan matkaa Syyriasta Suomeen vuonna 2015. Molemmat nuoret joutuvat tekemään päätöksiä, joilla on seurauksensa vuosia myöhemmin. Samoin kuin Pimeässä jäässä, tässäkin teoksessa teemana ovat lapset, naisiin kohdistuva väkivalta ja paineet, liian nuorena tehdyt päätökset. Surmien kohteeksi joutuvat tällä kertaa kuitenkin poliisit, mikä saa Isan työyhteisön suunniltaan. Poliisikunnassa työskentelevät niin hänen lapsuudenystävänsä Janne, ex-miehensä Samuel kuin työparinsa Niiles, jonka kanssa Isalla taitaa olla jotain säpinää. Onko heistä kukaan turvassa? Onko Isa itse turvassa?
Enkelimetsässä Isan henkilökohtainen elämä alkaa vähitellen asettua, vaikka synkät vedet valtaavat mielen edelleen usein. Hänen tyttärensä tarina saa jatkoa, ja muutenkin arkeen tulee lisää lämpöä ja rakkautta. Metsästä löytyvät morsiuspukuiset uhrit aiheuttavat kuitenkin painajaisia. Onko Isa tarpeeksi terve tehdäkseen suuria päätöksiä omassa elämässään? Kuka on niin vihainen, että jättää nuoria naisia roikkumaan puusta keskellä talven ankarinta pakkasjaksoa? Tämän teoksen tarinaa värittävät päiväkirjamaiset otteet vanhasta kansasta 1600-luvulta sekä muistot surullisesta lapsuudesta.
Malmstedtin dekkareissa on
vahvasti kauhugenren elementtejä. Painajaismaiset yöunet, aavemaiset
näyt sekä mielen jatkuva epätasapaino tekevät lukemisesta jännittävämpää
kuin se, mitä oikeasti tapahtuu. Isa joutuu jatkuvasti perustelemaan
muille näkyjään, selittämättömiä tapahtumia, kuulemiaan ääniä ja
ylipäätään mielensä liikkeitä. Tutkittavat tapaukset ovat hyvin
rankkoja, jopa makaabereja. Niissä on mustia joutsenia, mustia
morsiamia, katkottuja ruumiinosia ja ankaria vanhempia. Hieman
ihmettelen sitä, miten paljon yhteen työyhteisöön ja yhden naisen
elämään mahtuukaan menetyksiä, mutta fiktiotahan tämä vain on, eikä
Malmstedtin teoksissa varmastikaan ole tavoitteena realistisuus. Nämä
dekkarit eivät sovi välttämättä cozy crimen ystäville.
Tarinoihin
tuovat syvyyttä kertomukset muista ajoista ja paikoista, joiden
kytköstä Savonlinnan seudun surmiin tai katoamisiin alkuun epäilee
vahvasti, mutta jotka lunastavat lopulta paikkansa osana kokonaisuutta.
Kokonaisuutena teokset ovatkin hyviä, toimivia, hyvin vetäviä ja jopa
vahvoja, vaikka pienet yksityiskohdat välillä laskevat arvosanaa.
Sanoisin, että aloitusosa on näistä kolmesta paras, ja ehkä luin kaksi
seuraavaa vähän liiankin peräkkäin, sillä Enkelimetsässä aloin
vähän puistella päätäni. Isalle sattuu jo vähän liikaakin.
Kustannustoimittaja olisi voinut korjata pari potentiaalivirhettä
tekstistä, ja suomen kieltä oppivan käyttämään suomen kielen rakenteisiin olisi voinut konsultoida S2-opettajaa.